Perspectief op School speelt met POS monitoring actief in op de wetswijziging Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs

In 2025 treedt de Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs in werking. Deze wet regelt dat elk samenwerkingsverband vanaf 1 januari 2025 een ouder- en jeugdsteunpunt moet hebben. Per 1 augustus 2025 komt het schoolondersteuningsprofiel (SOP) te vervallen en moet het ondersteuningsaanbod in de schoolgids worden opgenomen. Daarnaast krijgen leerlingen per 1 augustus 2025 hoorrecht over het ontwikkelingsperspectief.

Een beter en laagdrempeliger zicht op de geboden ondersteuning op school

Meer dan de helft van de SWV (en dus ook scholen en schoolbesturen) in Nederland zetten de vragenlijst van POS Monitoring in om het SOP te genereren en actualiseren. Onderdeel van het wetsvoorstel “Versterking positie ouders en leerlingen passend onderwijs” is dat het actualiseren van SOP en de wettelijke regelgeving daaromtrent wordt vervangen. Het nieuwe wetsvoorstel leidt tot een verschuiving van het plaatsen en jaarlijks actualiseren van de ondersteuningsmogelijkheden op de school. Tot en met juli 2025 moet dit nog in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) en straks moeten alle scholen dit opnemen in de schoolgids. Hierdoor krijgen ouders en leerlingen beter en laagdrempeliger zicht op de geboden ondersteuning op school.

Is het invullen van de vragenlijst in POS Monitoring dan nog wel nodig? Ja, zeker!
Het SOP moest namelijk eerst éénmaal in de vier jaar door het bevoegd gezag worden vastgesteld. Na 1-8-2025 moet het ondersteuningsaanbod in de schoolgids worden opgenomen en moet dit door de scholen jaarlijks geëvalueerd en geactualiseerd worden. Binnen POS Monitoring genereren wij nu al na het invullen/doorlopen van de jaarlijkse vragenlijst een compacte samenvatting (in Word) van de ondersteuning per school. Via POS Monitoring kan deze samenvatting snel bekeken en gedownload worden.

Deze samenvatting is vervolgens door scholen gemakkelijk (als bijlage) op te nemen in de schoolgids. Scholen blijven de vragenlijst over de ondersteuning jaarlijks invullen, zodat je als SWV samen met alle schoolbesturen en scholen op alle niveaus zicht houdt op het dekkend aanbod van ondersteuning. Dit blijft namelijk de gezamenlijke wettelijke taak van het SWV en dus ook de besturen en scholen.

Bron: https://www.nieuwsbrievenminocw.nl/actueel/nieuws/2024/09/12/wet-versterking-positie-ouders-en-leerlingen-in-passend-onderwijs-in-werking-in-2025