Vorige week vonden er twee nieuwe sessies van het Lerend Netwerk Passend Onderwijs plaats met het thema “Meetbare en merkbare indicatoren formuleren om, aan de hand van data, de voortgang op de doelstellingen van het SWV te monitoren”. Wij vonden het zeer waardevol om samen met een groep enthousiaste deelnemers in gesprek te gaan over elkaars visie en uitdagingen rondom dit uitdagende thema!
Meetbare en merkbare indicatoren
De wettelijke taak van het samenwerkingsverband is om iedere vier jaar het ondersteuningsplan vast te stellen. Binnen het OSP vertelt het samenwerkingsverband meer over de droom, visie, ambities, speerpunten en doelen en hoe zij dit willen realiseren samen met het netwerk. Een plan wil je kunnen uitvoeren, bijstellen en evalueren om uiteindelijk de volgende stap/koers te kunnen bepalen. Maar hoe maak je het OSP nou meetbaar en merkbaar? Dit doe je door aan je speerpunt, doel of activiteit een indicator te koppelen. Maar wat zijn nou concrete, goede, merkbare en meetbare indicatoren als het bijvoorbeeld gaat over een speerpunt als Inclusief Onderwijs?
We zijn de sessies van het LNPO gezamenlijk gestart, waarbij vragen werden behandeld om een stevige basis te leggen voor een meetbaar beleid:
Een meetbaar beleid, wat is de basis?
Meetbare en merkbare indicatoren, wat zijn dat?
Het formuleren van indicatoren, hoe doe je dat?
Vervolgens zijn de deelnemers in groepen aan de slag gegaan, waarbij we gezamenlijk indicatoren hebben geformuleerd die breed toepasbaar zijn bij elk SWV. Het resultaat is een waardevolle zet indicatoren die als leidraad kan dienen voor het monitoren van de voortgang op diverse doelstellingen.
Wil je deelnemen aan het volgende Lerend Netwerk Passend Onderwijs? Dat kan! Op 16 en 18 april 2024 houden we weer twee nieuwe sessies aan de hand van een ander actueel thema. Houd onze website en LinkedIn goed in de gaten voor updates!