POS TOP dossier
school

”Samen puzzelstukjes leggen rondom de ondersteuningsbehoefte van het kind/de jongere.”

Werk samen binnen het ontwikkelingsperspectief plan (OPP)

Binnen TOP dossier school maakt de leerkracht, IB-er of ZOCO, samen met het kind/de jongere en (externe) betrokkenen een Totaal Ontwikkel Plan. TOP dossier school stimuleert de school, als eigenaar van het dossier, om via de Handelingsgericht werken methodiek stapsgewijs inzicht te krijgen in de ondersteuningsbehoefte. Vanuit deze ondersteuningsbehoefte wordt een plan van aanpak beschreven en geëvalueerd voor het kind/de jongere of groepje van kinderen/jongeren.

Handelingsgericht werken (HGW)

Samen kijken naar wat het kind/de jongere wél kan. Binnen TOP dossier zijn de zeven leidende principes van handelingsgericht werken verweven. Zo werk je als onderwijsprofessional altijd op een positieve, doelgerichte, systematische en transparante manier aan het plan.

Waarnemen
Beschrijf de hulpvraag vanuit een breder perspectief, met het beeld van de leerling, de ondersteuning tot nu toe, bevorderende en belemmerende factoren en het leerlingprofiel.

Begrijpen
Stel het integratief beeld van de leerling op aan de hand van de beschreven waarnemingen en beschrijf de overstijgende doelen en ondersteuningsbehoeften.

Plannen
Gebruik de ondersteuningsbehoefte om langetermijn ambities uit te werken en stel vervolgens concrete tussendoelen en een plan van aanpak op: wie doet wat en wanneer?

Realiseren
Vraag direct extra ondersteuning aan bij het SWV via
de toolboxen, evalueer de gestelde doelen en de ontwikkeling van de leerling.

De meerwaarde van TOP dossier voor jouw school

Geen dubbele administratie

De applicatie is gekoppeld met het LAS/LVS van de eigen school.

Samenwerken met alle betrokkenen
Je kunt makkelijk, snel en veilig het TOP dossier en aanvullende bestanden delen met alle betrokkenen.

Warme overdracht tussen scholen

Het TOP dossier kan via een veilige weg uitgewisseld worden tussen licenties en eventueel worden overgedragen naar het VO.

Voldoet aan AVG wetgeving
De applicatie voldoet aan de strenge eisen rondom AVG.

Met óf zonder samenwerkingsverband

Zie jij de meerwaarde in van werken met TOP dossier school en werkt het samenwerkingsverband met een andere TLV-applicatie? Geen probleem! Jouw school of schoolbestuur kan kiezen voor TOP dossier school zonder dat het samenwerkingsverband verplicht wordt om te werken met onze TOP dossier SWV applicatie. Het OPP kan ook worden ingeladen als PDF in andere TLV-applicaties.

Interesse in TOP dossier school?

Wil je meer informatie of weten wat Perspectief op School voor jou kan betekenen?
Neem dan contact met ons op via 06-23267161 of stuur een e-mail naar info@perspectiefopschool.nl.