POS ondersteuningswijzer

“Een duidelijk overzicht van de ondersteuningsmogelijkheden per school voor ouders, leerlingen en professionals.”

Transparantie in ondersteuningsmogelijkheden binnen het SWV

Met de ondersteuningswijzer maak je de ondersteuningsmogelijkheden van de scholen binnen het samenwerkingsverband transparant voor ouders, leerlingen en professionals. Hierdoor wordt het eenvoudiger om de school te vinden die past bij de ondersteuningsbehoefte van een leerling. Deze transparantie en het inzichtelijk maken van ondersteuningsmogelijkheden voor ouders, sluit naadloos aan bij de wettelijke taak van het samenwerkingsverband om te zorgen voor een dekkend regionaal netwerk van voorzieningen.

Een ondersteuningswijzer die inzicht biedt binnen en over de samenwerkingsverbanden in de regio

De ondersteuningswijzer biedt uitgebreide informatie voor ouders, leerlingen en professionals, met de volgende belangrijkste kenmerken:

Overzicht van ondersteuningsaanbod
De ondersteuningswijzer toont wat er per school binnen het samenwerkingsverband beschikbaar is aan ondersteuningsaanbod. Het aanbod wordt eerst visueel weergegeven op de kaart van de regio, waarna verder ingezoomd kan worden op specifieke scholen voor gedetailleerde informatie.

Eenvoudig vinden van geschikte scholen
Middels een duidelijk overzicht van beschikbare ondersteuningsmogelijkheden kunnen ouders, leerlingen en professionals eenvoudig een school vinden die aansluit bij de ondersteuningsbehoefte(n) van een leerling. Hierbij wordt specifieke informatie per school getoond.

Gebruiksvriendelijke online tool
De online tool van de ondersteuningswijzer biedt de mogelijkheid om ondersteuningsmogelijkheden te zoeken op basis van filters zoals schoolgrootte, locatie, overtuiging of stroming en natuurlijk op de verschillende ondersteuningsgebieden.

De meerwaarde van de ondersteuningswijzer

Transparant en overzichtelijk

De ondersteuningswijzer biedt een helder en overzichtelijk beeld van de ondersteuningsmogelijkheden van de scholen voor ouders, leerlingen en professionals.

Versterkt positie van ouders en leerlingen
Het sluit aan bij de ouder- en jeugdsteunpunten en draagt bij aan de uitvoer van de zorgplicht.

Creëert mogelijke samenwerking tussen scholen

Scholen en professionals kunnen ondersteuningsmogelijkheden op andere scholen ontdekken en elkaar versterken.

Mét of zonder de module ondersteuning van POS monitoring

Om de ondersteuningswijzer in te vullen, maak je gebruik van een (aangepaste) vragenlijst uit de module ondersteuning van POS monitoring. De ondersteuningswijzer kan ook gecombineerd worden met de volledige vragenlijst uit deze module, wat de meest optimale werkwijze is. Door deze combinatie, krijg je een breder beeld van het ondersteuningsaanbod en worden ook de afspraken basisondersteuning inzichtelijk gemaakt. Binnen POS monitoring is het mogelijk om meerdere modules te combineren, waarbij ondersteuning, kwaliteit en financiën een integraal beeld geven.

Interesse in de ondersteuningswijzer?

Wil je meer informatie of weten wat Perspectief op School voor jou kan betekenen?
Neem dan contact met ons op via 06-23267161 of stuur een e-mail naar info@perspectiefopschool.nl.