Hoorrecht leerlingen verplicht in OPP vanaf 2025

Vanaf augustus 2025 is het verplicht om het hoorrecht van leerlingen op te nemen in hun Ontwikkelingsperspectief (OPP). Dit betekent dat leerlingen inspraak krijgen bij het vaststellen, wijzigen of evalueren van hun OPP.

๐—ช๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ผ๐—บ ๐˜„๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ป ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ป๐—ผ๐—ฑ๐—ถ๐—ด ๐—ถ๐˜€
Hoewel de verplichting pas in 2025 ingaat, is het slim om het hoorrecht al eerder toe te passen. Bij OPPโ€™s die dit schooljaar worden opgesteld of geรซvalueerd, kun je het hoorrecht van leerlingen meteen meenemen. Zo bereid je je goed voor op de komende veranderingen en geef je leerlingen nu al een stem.

๐—›๐—ฒ๐˜ ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—น ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ๐˜‡๐—ฒ ๐—ฟ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—น๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ด
De nieuwe regel zorgt ervoor dat leerlingen, ongeacht hun leeftijd, inspraak hebben in hun eigen leerproces. Ze kunnen meepraten over hun OPP, zodat beslissingen samen met hen worden genomen.

๐—ข๐—ฃ๐—ฃ ๐—น๐—ผ๐—ผ๐—ฝ๐˜๐—ถ๐—ท๐—ฑ: ๐˜„๐—ฒ๐—ฒ๐˜€ ๐—ผ๐—ฝ ๐˜๐—ถ๐—ท๐—ฑ
Een OPP geldt voor 12 maanden en kan op elk moment starten, bijvoorbeeld in oktober 2024. Voorkom dat je in de loop van 2024 OPPโ€™s opstelt of evalueert zonder het hoorrecht toe te passen, want die zijn nog een jaar geldig.

๐— ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐—ป๐—ณ๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ
Wil je meer weten over deze wet en regelgeving of over hoe wij deze ontwikkelingen hebben verwerkt in TOP dossier? Neem dan contact met ons op via 06-23267161 of stuur een e-mail naar info@perspectiefopschool.nl.