De webinars van POS en TOP Dossier zijn voor directeuren, bestuurders en beleidsmedewerkers van samenwerkingsverbanden die zich verbonden voelen met passend onderwijs en de ontwikkeling daarvan. Samen doen we inspiratie op en nieuwe inzichten over passend onderwijs.

De eerste editie!
26 mei jl. vond het eerste gezamenlijke webinar plaats van POS en TOP Dossier. Hiermee gaven we vervolg aan de samenwerking die beide partijen recent zijn aangegaan. Centraal stond het optimaliseren van de kwaliteit van Passend Onderwijs van het SWV tot de leerling. Want dat is precies waar de meerwaarde ligt van de samenwerking tussen POS en TOP Dossier: kwaliteit inzichtelijk en beheersbaar maken op alle niveaus.

Alles op een rij
Hieronder hebben we alle inhoud nog kort op een rij gezet, ook vind je hier de presentatie van het Webinar POS & TOP Dossier - Optimaliseren van kwaliteit en processen van Passend Onderwijs: van leerling tot SWV. Wil je ergens meer over weten? Laat het ons dan weten. We helpen je graag verder.

De complexe omgeving van het samenwerkingsverband (SWV)
We zijn gestart met een introductie van Olof Craenen (POS) over de complexe omgeving waarin de samenwerkingsverbanden hun taken uitvoeren. Het belang van hun missie en de omvang van het netwerk waarbinnen zij opereren, maakt eenduidig inzicht noodzakelijk om inzet van middelen te verantwoorden en doelen te behalen. Dit kan alleen door die doelen en daaraan verbonden activiteiten te vertalen in meetbare indicatoren.

‘Kwaliteit op het niveau van het SWV’
Aansluitend daarop heeft Olof ons laten zien hoe en welke data op het niveau van het SWV verzameld kunnen worden. Door deze data vervolgens centraal te organiseren ontstaat er integraal inzicht in kwaliteit, financiën en ondersteuning, gepresenteerd in heldere rapportages en dashboards. Op basis van dit inzicht kan het SWV afgewogen keuzes maken in het beleid en daarover in gesprek gaan met het netwerk.

‘Kwaliteit op het niveau van de leerling’
In het derde deel van de presentatie hebben we samen gekeken naar de waarde van heldere data in de praktijk. Pim de Mol (TOP dossier) vertelde ons hoe het beleid een gezicht krijgt door op het niveau van de leerling gegevens zo nauwkeurig mogelijk vast te leggen. Hij wees hierbij op het belang van de school als vindplaats (preventief signaleren/handelen), inzet van het planmatig HGW(PDCA) in alle lagen van de verschillende ondersteuningsniveaus en samenwerking tussen alle betrokkenen (leerling, ouders/verzorgers, begeleider, etc.). Hierdoor kan de ondersteuning van de leerling optimaal georganiseerd en in kaart gebracht worden. Het SWV ziet daarmee hoe beleid wordt omgezet in ondersteunende activiteiten voor de leerling.

‘De kracht van koppeling’
In het afsluitende deel nam Olof ons mee in de waarde van koppeling tussen beleid en praktijk. Getallen alleen zeggen weinig als deze niet gekoppeld zijn aan de verhalen die er achter zitten. Om beleid en praktijk te koppelen dienen ze op elkaar aan te sluiten. Alleen als op zowel het niveau van het SWV als de leerling dezelfde taal wordt gesproken kan er ook één gesprek worden gevoerd. Dat klinkt cryptisch, maar dat is het niet. Door de data van het SWV te koppelen aan de gegevens van de leerling kan het SWV op beleidsniveau haar koers bepalen om vervolgens op individueel niveau te zien welke ondersteuning ook daadwerkelijk helpt. Zo weet het SWV niet alleen waar ze haar pijlen op moet richten, maar ook wat ze moet doen om de kwaliteit van Passend Onderwijs te optimaliseren.