Positieve reacties POS dashboards op Trends & Tapas

Op 21 mei 2019 vond er weer een Trends & Tapas plaats. Dit keer over ‘Kwaliteit handen en voeten geven’. Het was een mooie bijeenkomst met voldoende afwisseling. Een praktisch model voor kwaliteit(szorg), in gesprek over interactieve POS dashboards en een blik op de toekomst van het onderwijs.

Trends & Tapas is voor directeuren en bestuurders van samenwerkingsverbanden die zich verbonden voelen met passend onderwijs en de ontwikkeling daarvan. In een klein gezelschap brengen we met een aantal sprekers de dialoog op gang, om hen met inspiratie en nieuwe inzichten over passend onderwijs naar huis te laten gaan.

Een praktisch model om kwaliteit(szorg) vorm te geven
In het eerste deel presenteerde Kim Schut (directeur Perspectief op School) een praktisch inzetbaar model om kwaliteit(szorg) binnen samenwerkingsverbanden vorm te geven. De trend dat SWV’s meer aandacht hebben voor kwaliteit(szorg) maakt het waardevol om aandacht te besteden aan de belangrijkste bouwstenen. Kim: ‘Door de verbinding tussen inhoud en cijfers vorm te geven leg je een solide fundament en bereik je meer met minder inspanning. Dit betaalt zich op allerlei vlakken uit, denk aan:

1. Toename van sturing en effectiviteit wanneer impact van activiteiten toewijsbaar is

2. Toename van eigenaarschap en draagvlak wanneer activiteiten relevant en begrijpelijk zijn voor de betrokkenen

3. Acceptatie van administratieve lasten wanneer de koppeling met het meten van relevante indicatoren zichtbaar is’

Wij passen dit veel toe bij SWV’s. Onze ervaring is dat alles zo op zijn plek valt.’

In gesprek over interactieve dashboards
Na een ronde tapas zijn we in het tweede deel in groepjes in gesprek gegaan over dit model. Hierbij stonden de uitdagingen en best-practices die men tegenkomt centraal, zoals bij het meetbaar maken van thema’s, het prioriteren en vertalen van scores als het uitvoeren van activiteiten.

Hierbij werden de interactieve dashboards van POS ingezet om het gesprek praktisch en concreet te maken. Wij willen onze klant SWV PO Utrecht bedanken dat wij hun dashboards konden gebruiken en dat zij hun ervaringen hierover hebben gedeeld met de aanwezige directeuren en bestuurders. Dit maakte de uitwisseling tussen directeuren en bestuurders nog waardevoller. Die werd dan ook uitgebreid verder voortgezet tijdens de volgende ronde tapas.

Data, AI en toekomst van het onderwijs
In het laatste deel was het de beurt aan onze partner Microsoft. Dirk van Oudvorst vertelde over de visie van Microsoft op het onderwijs. Een inspirerend verhaal! Het toekomstbeeld met Virtual/Mixed Reality, Artificial Intelligence (AI) en Collaboratieve leerplatformen dat zij schetsen werd onderbouwd vanuit diverse onderzoeken, een integraal model om onderwijs te ontwikkelen en inspirerende voorbeelden die nu al beschikbaar zijn zoals een spraak app voor kinderen. Het gaf tevens een mooie doorkijk van wat POS over een paar jaar kan betekenen met deze AI-technologie. Want we zien volop mogelijkheden die we nu samen met Microsoft verkennen, zodat we deze ontwikkelingen ook binnen ons platform steeds meer toe kunnen passen en voor jullie beschikbaar kunnen maken.