POS Trends, Tapas & Teams - De koers bepalen en in praktijk brengen

Trends, Tapas (& Teams) is voor directeuren en bestuurders van samenwerkingsverbanden die zich verbonden voelen met passend onderwijs en de ontwikkeling daarvan. Samen doen we inspiratie op en nieuwe inzichten over passend onderwijs.

Een bijzondere editie!
Het was door de bijzondere omstandigheden ook een bijzondere setting. Niet fysiek, maar online. Niet één sessie, maar een tweeluik. De tapas niet als buffet, maar in een pakket. Onze ervaring met deze nieuwe opzet was positief. Onze deelnemers waren enthousiast over de nieuwe inzichten en inspiratie over de meerwaarde van technologie en data voor de strategie en praktijk van passend onderwijs.

Alles op een rij
Hieronder hebben we alle inhoud nog kort op een rij gezet, ook vind je hier de presentatie Trends, Tapas & Teams. Wil je ergens meer over weten? Laat het ons dan weten. We helpen je graag verder.

Het belang van een eenduidige koers
In sessie één zijn we gestart met een introductie van Kim (POS) over de complexe omgeving waarbinnen de samenwerkingsverbanden (SWV) hun taken uitvoeren. Een duidelijke koers stelt het SWV in staat te gaan van losse kwaliteitsactiviteiten tot strategisch kwaliteitsmanagement; oftewel te gaan van ‘vooral veel doen’ naar ‘minder doen en meer bereiken’.

‘Koers bepalen en uitdragen’
Aansluitend daarop heeft Luuk van Aalst (B&T) ons laten zien dat een heldere koers onmisbaar is voor het doelmatig uitvoeren van die taken. Luuk toonde op heldere wijze hoe een koers start bij zicht op de uitgangssituatie en context (o.a. de kengetallen van het SWV). Van daaruit kan de koers worden vertaald in concrete doelen en activiteiten die meetbaar worden gemaakt en op basis waarvan het SWV in gesprek kan gaan met alle betrokkenen. Zo ontstaat de mogelijkheid voor het SWV om samen met haar partners doelgericht te werken aan Passend Onderwijs.

‘Koers uitvoeren’
In sessie twee hebben we samen gekeken naar een schoolvoorbeeld in de praktijk. Hierbij heeft Joris Elbers (SWV PO 30.06) het voorbeeld van zijn SWV gepresenteerd. Het is een schoolvoorbeeld van hoe je samen tot een koers komt, die consequent uitdraagt en communiceert en deze eenduidig terug laat komen in beleid en activiteiten. De visuele uitwerkingen liegen er niet om (neem een kijkje op hun website). Het geheel ondersteund en geborgd door POS als instrument om dit mooie werk inzichtelijk en meetbaar te maken en te borgen op een centrale plek.