POS Trends, Tapas en Teams: strategie meetbaar en bespreekbaar maken

POS Trends, Tapas en Teams: strategie meetbaar en bespreekbaar maken

Voor de tweede keer hebben we door de bijzondere omstandigheden onze Trends, Tapas en Teams georganiseerd. En met succes! Elk van de sessies hebben we met een grote groep enthousiaste deelnemers het gesprek gevoerd over strategisch kwaliteitsmanagement en de kwaliteit van passend onderwijs. Olof Craenen (POS): “De sessies waren ook dit keer weer heel snel volgeboekt, daaruit blijkt dat de vraagstukken over het meetbaar en bespreekbaar maken van strategie spelen bij veel samenwerkingsverbanden. POS ondersteunt samenwerkingsverbanden enerzijds bij het inzichtelijk maken van de kwaliteit van passend onderwijs binnen ons platform. Dit doen we door speerpunten en doelen uit het OP meetbaar te maken en te koppelen aan kengetallen van het SWV. Anderzijds helpen onze adviseurs de samenwerkingsverbanden daarover in gesprek te gaan met alle betrokkenen binnen het netwerk.”

De sessies waren snel volgeboekt, daarom hebben we alle inhoud kort op een rij gezet, ook vind je hier de Presentatie Trends, Tapas en Teams V1.2. Wil je ergens meer over weten? Neem dan contact op met Olof Craenen: 06-15841114 of olof.craenen@perspectiefopschool.nl.

Het belang van een eenduidige strategie

In sessie één zijn we gestart met een introductie van Kim Schut (Perspectief op School) over de complexe omgeving waarbinnen de samenwerkingsverbanden (SWV) hun taken uitvoeren. Alleen met een duidelijke strategie kan het SWV de stap maken van losse kwaliteitsactiviteiten tot strategisch kwaliteitsmanagement; oftewel te gaan van ‘vooral veel doen’ naar ‘minder doen en meer bereiken’.

Evaluatie passend onderwijs

Na de introductie van Kim, heeft Luuk van Aalst (senior adviseur bij B&T) de presentatie voortgezet. Hij startte met het benadrukken van het belang van strategisch kwaliteitsmanagement in het kader van de actuele ontwikkelingen binnen Passend onderwijs. Uitgangspunt vormde hierbij de Evaluatie Passend onderwijs en de daaruit voortgekomen beleidsnota van OCW. In deze nota komt naar voren dat op korte termijn nog meer belang wordt gehecht aan een integrale en cyclische kwaliteitsstrategie en een transparante verantwoording van de ingezette middelen. Op de lange termijn ligt de nadruk op de uitwisseling van expertise en een nauwere samenwerking met aanpalende sectoren op weg naar inclusiever onderwijs.

‘Strategie bepalen en meetbaar maken’

Luuk heeft ons vervolgens laten zien dat een heldere strategie onmisbaar is voor het doelmatig uitvoeren van de taken van het samenwerkingsverband. Hij toonde op heldere wijze hoe een strategie start bij zicht op de uitgangssituatie en context (o.a. de kengetallen van het SWV). Van daaruit kan de strategie worden vertaald in concrete doelen en activiteiten die meetbaar worden gemaakt en op basis waarvan het SWV in gesprek kan gaan met alle betrokkenen. Kim sloot af met een uitleg over hoe POS samenwerkingsverbanden ondersteunt in dit proces, vanaf het concretiseren en meetbaar maken van de doelen tot het evalueren en analyseren van de resultaten.

‘Strategie bespreekbaar maken’

In sessie twee hebben we samen gekeken naar een voorbeeld in de praktijk hoe de strategie bespreekbaar wordt gemaakt. Hierbij heeft Joris Elbers (Bestuurder bij SWV PO 30.06) zijn SWV gepresenteerd. SWV PO 30.06 is een schoolvoorbeeld van hoe je samen tot een strategie komt en die consequent uitdraagt en communiceert. De strategie vormt bij Joris het uitgangspunt van de gesprekken met de betrokkenen binnen het netwerk en komt eenduidig terug in beleid en activiteiten. POS ondersteunt en borgt als instrument om de strategie inzichtelijk en meetbaar te maken en te borgen op een centrale plek. De visuele uitwerkingen bij SWV PO 30.06 liegen er niet om (neem een kijkje op hun website).

Livestream B&T Kamerdebat passend onderwijs

Aansluitend op de Trends, Tapas en Teams nodigen wij graag iedereen uit voor de livestream van B&T waarin met toonaangevende bestuurders wordt ingegaan op het Kamerdebat over passend onderwijs. De livestream vindt plaats op 17 november van 09.00 tot 11.00 uur. Klik hier voor meer informatie en meld je gratis aan.

Ook de volgende geplande sessies zijn al helemaal volgeboekt, daarom is het niet mogelijk om je in te schrijven. Wil je toch graag in gesprek over de thema's 'strategie meetbaar maken' en 'strategie bespreek maken'? Er is altijd ruimte voor een persoonlijke (online) kennismaking. Neem daarvoor contact op met Olof Craenen: 06-15841114 of olof.craenen@perspectiefopschool.nl.

Wil je op de hoogte blijven van Perspectief op School? Klik hier om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief en .