POS Trends & Tapas - technologie en passend onderwijs

Op 26 november 2019 vond er weer een Trends & Tapas plaats. Dit keer over ‘De waarde van technologie en data voor passend onderwijs’.

Trends & Tapas is voor directeuren en bestuurders van samenwerkingsverbanden die zich verbonden voelen met passend onderwijs en de ontwikkeling daarvan. In een klein gezelschap brengen we met een aantal sprekers de dialoog op gang, om hen met inspiratie en nieuwe inzichten over passend onderwijs naar huis te laten gaan.

Trends uit onderzoek en praktische technologische toepassingen
Britt en Afke (Microsoft) deelde de uitkomsten van een onderzoek naar onderwijs in 2030. En gaven voorbeelden van praktische toepassingen die nu al beschikbaar zijn. Het sprak aan dat dit ook tools zijn die direct tot onze beschikking staan, ze kunnen door elke leerkracht worden ingezet. Daarmee het zijn kansen om morgen de basisondersteuning op elke school te versterken voor tal van ondersteuningsbehoeften. Hier vind je hun presentatie 191126 POS trends & tapas Microsoft (Britt en Afke)

Integrale kwaliteitszorg: in gesprek over de theorie en de praktijk
Na een ronde tapas waren Kim en Joris aan de beurt. Kim heeft het theoretisch kader geschetst van de aanpak en belangrijkste elementen om rekening mee te houden. Vervolgens heeft Joris Elbers (SWV PO 30.06) een voorbeeld uit de praktijk gepresenteerd, dat van zijn SWV. Het is een schoolvoorbeeld hoe ze daar samen de strategie naar beleid en activiteit hebben vertaald. De visuele uitwerkingen liegen er niet om. De vertaling naar POS is de stap om dit mooie werk meetbaar te maken en te borgen op een centrale banken plek.
Hier vind je hun presentaties 191126 POS trends & tapas POS theorie (Kim) en 191126 POS trends & tapas POS praktijk (Joris). Bekijk ook de website van SWV PO 30.06, daar vind je het uitgewerkte ondersteuningsplan en jaarplan op 1A3.

Dit was de input om in groepjes in gesprek te gaan over hoe je nu met elkaar in gesprek gaat over monitor resultaten. Op niveau van het SWV, met de besturen en de scholen en binnen de school. Hierbij stonden de uitdagingen en best-practices die men tegenkomt centraal.

AI: de volgende stap
In het laatste deel was het de beurt aan Matthijs. Hij heeft een masterclass AI gegeven. Wat is het, hoe werkt het en wat kan je ermee. Zoals hij al aankondigde zien we waardevolle toepassingen in de praktijk en verkennen we dat graag verder met jullie in een pilot. Heb je interesse voor deze pilot of wil je meer weten. Dat kan, meld je dan aan! Wij nemen dan contact met je op.
Het allemaal nog eens nalezen? Hier vind je zijn presentatie 191126 POS trends & tapas POS machine learning (Matthijs)